صدای زنانه و روایت در بلندی های بادگیر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده لیلا افراسیابی
- استاد راهنما فریده پورگیو
- سال انتشار 1393
چکیده
feminine voice and narratology in wuthering heights wuthering heights as a general "bronte" work has extraordinary dimensions to it which can make it focal to different ways of interpretation. among other differences the issue of narrative voice is essential in understanding the ultimate purpose of wuthering heights. emily bronte uses different narrators from various focal points speaking of matters pre-destined to happen, like a fortune-teller unwrapping her mysterious dusty old material to show clearer past extended to present, at times even touching the future to achieve the final goal of delivering the message. with numerous studies done on different accounts of the novel from its very day of publication onward, its unusual narrative technique and its purpose of application have been hardly taken into account up until almost a century. even then the studies are sporadic and non-comprehensive, at times even bearing contradictory results. a comprehensive treatment of the matter is essential to complete understanding of the novel and its authors purpose. the present study claims for narration/focalization as the main thematic aspect of wuthering heights. nelly as the narrator-focalizer of a major part of wuthering heightss story plays a twofold role in the novel: she is both narrative instance and acting character. although she appears to be a plot necessity given that she is either present in all key moments, or acquires detailed information about them, our view of her as being essentially a spectator, or a mere observer like lockwood, is contradicted by the actual events in the novel. thus wuthering heights can be subject to basic areas of narratology studies; temporality and focalization/narration. trying to decode nelly, it seems necessary to study what ideology her voice is representing within the subplot of her narration while catherines characterizing ideology is in a constant rivalry with that of nelly throughout the story of wuthering heights. nelly is the sole person who addresses her experiences with catherine to the reader; she is the only focalizing lens through which catherine is perceived; yet emily bronte refuses to let her readers believe in catherines story the way nellys ideological voice is advocating. thus, emily bronte chooses to give her reader a sense of detachment from her main storys character. catherine is only seen from a biased onlookers point of view, never given way to enter her thoughts or feelings; she is introduced as a mere object through nellys focalization. the exclusive use of external focalization reinforces the feeling of the brutality of the victorian social system on part of the reader and thus attains readers sympathy for catherine while indifferent nelly is only merely "looking". key words: wuthering heights,narratology, focalization, voice, feminism
منابع مشابه
صدای زنانه در ادبیات معاصر ایران
این مقاله ادبیات را با تمام الزامات ادبی خود بهعنوان، روایتی از زبان در نظر میگیرد و دو نسل از نویسندگان را با توجه به متغیر جنسیت تحلیل میکند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان و وارد کردن گویههای ادبیت مکتب فرمالیسم، 2جفت متن ادبی در فاصله40 ساله بررسی شدهاند تا ویژگیهای جنسیتی و ادبیشان استخراج شود. این رساله به این مساله پرداخته که ویژگیهای آثار زنان و مردان در حیطههایی...
متن کاملجنسیت و جدایی: روایت زنانه
جدایی با وجود نرخ فزاینده آن همچنان موضوع با اهمیتی از منظر علوم اجتماعی و مطالعات خانواده و جنسیت است.جنسیت در این روند موضوع قابل توجه و نیازمند توجه ویژه است؛ از آن رو که آغازگری زنانه در امر جدایی و عاملیت آنان در اعلام پایان زندگی نقش موثری دارد.در این پژوهش جنسیت و تحولات محتوایی آن از منظر زنان و تحولات هویتی- عاملیتی آنان مورد توجه نوشتار حاضر است. در این پژوهش، با مشارکت 28 زن(ساکن تهر...
متن کاملمطالعه مردم شناختی روایت های زنانه از دوران جنگ تحمیلی
هدف این پژوهش پرداختن به روایتی از جنگ است که تجربه زیسته زنانه را شکل داده و آن را بازگو میکند. زنانی که به نوعی در جنگ شرکت داشته یا به شکلی مستقیم آن را زیسته اند. پژوهش حاضر درصدد مطالعه مردم شناختی روایت های زنانه از دوران جنگ تحمیلی است. روش این پژوهش مطالعه میدانی (مشاهده مشارکتی، جمعآوری مستندات، مصاحبه روایتی) است. این پژوهش با 50 نفر از زنان شهرستانهای سرپل ذهاب و قصرشیرین در اس...
متن کاملصدای زنانه در ادبیات معاصر ایران
این مقاله ادبیات را با تمام الزامات ادبی خود بهعنوان، روایتی از زبان در نظر میگیرد و دو نسل از نویسندگان را با توجه به متغیر جنسیت تحلیل میکند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان و وارد کردن گویههای ادبیت مکتب فرمالیسم، 2جفت متن ادبی در فاصله40 ساله بررسی شدهاند تا ویژگیهای جنسیتی و ادبیشان استخراج شود. این رساله به این مساله پرداخته که ویژگیهای آثار زنان و مردان در حیطههایی ...
متن کاملصدای سیاستگریز زنانه در رمان چراغها را من خاموش میکنم.
این مقاله بر پایه این گمان اولیه شکل گرفته است که عناصر و نشانههایی از گفتوگومندی در رمان «چراغها را من خاموش میکنم» بازتاب یافته است. نویسنده، رمان را در تقابلِ راویِ زنِ داستان با امر سیاسی سامان داده است. ظاهراً راوی داستان، سیاست را با مردانگی یکی میپندارد. کلاریس مادر خانواده و شخصیت اصلی داستان سعی میکند تا محیط معنوی خانواده را از امواج سیاستبازیهای شوهرش دور نگه دارد. او با آن که تح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023